Žanras/genre: TV opera 1 act
Instr.: fl-ob-clB-bn-hnF-perc-xil-timp-2vnI-2vnII-1va-1vc
libretto: Giedriaus Kuprevičiaus pagal/by Heinrich Böll „Eine Stunde Aufenthalt”, 1968
Vokiečių rašytojo Heinrich Böll (1917-1985) radijo pjesės „Eine Stunde Aufenthalt“ pagrindu sukurta valandos trukmės TV opera solistams ir nedideliam instrumentiniam ansambliui. Šiuo iki dabar nerealizuotu projektu prasidėjo mano jau dešimtmečius besitęsianti kelionė muzikinio teatro kupė…
APIE, TIKĖTINA, PIRMĄJĄ LIETUVIŠKĄ TELEOPERĄ
DI užklausiau: kas sukūrė ir kaip vadinasi pirmoji lietuviška televizijos opera.
Iš skirtingų DI svetainių atkeliavo tokie atsakymai:
1.Pirmoji [ chatgpt.com ] televizijos opera Lietuvoje buvo „Jūratė ir Kastytis“, sukurta 1973 metais. Šią operą sukūrė kompozitorius Balys Dvarionas, o režisierius buvo Rimantas Šnipas. „Jūratė ir Kastytis“ buvo pirmasis lietuviškas televizijos operos projektas, kuris sujungė operos žanrą ir televizijos galimybes. Tai buvo svarbus žingsnis Lietuvos kultūros istorijoje, nes televizija tapo svarbiu meninės raiškos būdu“.
2.Pirmoji lietuviška televizijos opera yra Broniaus Kutavičiaus opera „Strazdas – žalias paukštis“, sukurta 1981 m.“ [ gemini.google.com ]
Deja, tai kiek supainioti žanruose atsakymai ir tikriausiai reiktų papildomų paieškų tikslesniam atsakymui. Tačiau drįstų tvirtinti, kad esu pirmos lietuviškos teleoperos autorius. Iki šiol ji niekaip nepastatyta ir tėra rankraštyje. Jį, tvarkydamas savo archyvą, 2025 metų vasarą pervedžiau į „Sibelius“ formatą, kitaip tariant – skaitmenizavau. Galvojau, kad reikėtų pakoreguoti, paredaguoti, patobulinti, tačiau, išgirdęs kompiuterinį partitūros skambėjimą nutariau nieko nekeisti, tik ištaisiau klaidas, patikslinau tempus, papildžiau dinamikos ženklais ir tik paskutinėje scenoje papildžiau vokalinio ansamblio dainavimą, pratęsdamas finale su kelių eigoje skambėjusių motyvų pakartojimu.
Atskirai surašiau ir libretą, kuris 1968 metais buvo sukurtas gana laisvai traktuojant 1958 metais Vokietijoje leistame intelektualinės minties žurnale „Merkur“ (įkurtas 1947 m.) publikuotos Heinrich‘o Böll‘io radijo pjesės tekstą (nr.128, p.945-963). Teleoperoje jis labai smarkiai sutrumpintas. To reikalavo kūrinio trukmė ir kitokia, nei skaitant, dainuojamų tekstų trukmė.
Anne vaidmuo gali būti traktuojamas įvairiai: ją akivaizdžiai parodant, ar tik balsu už kadro, gal įvedant ir išvedant visą jos dainavimą telefoniniu tembru pradžioje ir pabaigoje. Gal įmanomas ir radijo operos variantas, man sunku spręsti, kai kūriniui 57 metai. Tvarkydamas partitūrą vis galvojau, kad kažkuria prasme „Traukinys išvyksta už valandos“ savo tema yra nuolatos aktualus. Neslėpsiu, didelę įtaką šiam kūriniui darė tuometė pažintis su Francis Poulenc‘o monodrama (tiksliau – mono-opera) „La Voix humaine“ („ Žmogaus balsas“, 1928), gal ne tiek vienatvės tema, kiek bendra nuotaika, koloritas ir kamerinės aplinkos globalizavimo įtampa. Buitinis realizmas turėtų likti už kadro. Pageidautina, kad dainuojamas ir kalbamas tekstai roles atliekančių nebūtų atskirti stilistiška, o tarsi vienas iš kito išplauktų. Todėl dainininkai turėtų būti įsisavinę melodeklamaciją, šnekamą dainavimą, vokiečių vadinamą „sprechgesang“ arba „sprechstimme“.
Instrumentinio ansamblio sudėtis nurodyta, nors, vėlgi priklausytų nuo sprendimo, ypač atliekant gyvai, styginių gali būti daugiau – po keturis pirmus ir antrus smuikus, trys altus, ir trys violončelės. Nors dabar numatyto styginių seksteto įraše (o gal ir natūroje) turėtų pilnai pakakti. [2025 06 22]
One hour long opera based on the radio play created on the basis of German writer‘s Heinrich Böll (1917-1985) play „Eine Stunde Aufenthalt“ for TV opera soloists and a small instrumental ensemble was created in 1968. With this yet not realized project I started my a lot years long journey on the car of the musical theater train….
ABOUT THE PROBABLY FIRST LITHUANIAN TELEOPERA
I asked AI: who created and what is the name of the first Lithuanian television opera.
The following answers came from different DI websites:
1.The first [ chatgpt.com ] television opera in Lithuania was “Jūratė ir Kastytis”, created in 1973. This opera was created by composer Balys Dvarionas, and directed by Rimantas Šnipas. “Jūratė ir Kastytis” was the first Lithuanian television opera project that combined the opera genre and the possibilities of television. This was an important step in the history of Lithuanian culture, as television became an important means of artistic expression.
2.The first Lithuanian television opera is Bronius Kutavičius’ opera “Strazdas – žalias paukštis”, created in 1981. [ gemini.google.com ]
Unfortunately, the answers are a bit mixed up in genres and additional searches would probably be needed for a more accurate answer. However, I would dare to claim that I am the author of the first Lithuanian teleopera. It has never been staged and is only in manuscript. While organizing my archive, I transferred it to the „Sibelius” format in the summer of 2025, in other words, I digitized it. I thought that it would need to be adjusted, edited, and improved, but after hearing the computer sound of the score, I decided not to change anything, I just corrected the errors, adjusted the tempos, added dynamic signs, and only in the last scene did I add the singing of the vocal ensemble, continuing in the finale with a repetition of several motifs that sounded throughout the course.
I also wrote a separate libretto, which was created in 1968 by fairly loosely interpreting the text of Heinrich Böll’s radio play published in 1958 in the intellectual magazine „Merkur” (founded in 1947). It is significantly shortened in the teleopera. This was required by the length of the work and the different length of the sung texts than when reading.
The role of Anne can be treated in various ways: by showing her clearly, or only with a voice-over, or by introducing and removing her entire singing with a telephone timbre at the beginning and end. Perhaps a radio opera version is also possible, but it is difficult for me to decide, since the work is 57 years old. While arranging the score, I kept thinking that in some sense „The Train Leaves in an Hour” is constantly relevant in its theme. I will not hide the fact that this work was greatly influenced by my then acquaintance with Francis Poulenc’s monodrama (or rather, mono-opera) „La Voix humaine” („The Human Voice”, 1928), perhaps not so much by the theme of loneliness as by the general mood, color, and the tension of globalization of the chamber environment. Domestic realism should remain off-screen. It is desirable that the sung and spoken texts of the performers of the roles are not stylistically separated, but rather flow from each other. Therefore, the singers should have mastered melodeclamation, spoken singing, called „sprechgesang” or „sprechstimme” in German.
The composition of the instrumental ensemble is indicated, although, again, it would depend on the decision, especially when performed live, there may be more strings – four first and second violins, three violas, and three cellos. Although the currently planned string sextet in the recording (or perhaps in person) should be fully sufficient. [2025 06 22]
Natos

Failai parsisiuntimui